پاسخ کارگردان «روزی روزگاری در هالیوود» به انتقادها

آی سینما: از نخستین روزهای اکران «روزی روزگاری در هالیوود» تصویری که کوئنتین تارانتینو از بروس لی اسطوره سینمای رزمی در یک سکانس از فیلمش به نمایش گذاشته با انتقاد خانواده و همکاران بروس لی مواجه شد. حالا تارانتینو به این انتقادها پاسخ داده است.

در سکانسی از «روزی روزگاری در هالیوود» بروس لی (با بازی مایک موه) سر صحنه سریال «زنبور سبز» لاف می‌زند که می‌تواند محمدعلی کلی را در مبارزه شکست دهد و سپس با شخصیت کلیف بوث (با بازی برد پیت) مبارزه می‌کند و از او شکست می‌خورد.

کارگردان آمریکایی در تور تبلیغاتی فیلمش در مسکو گفته است: «بروس لی آدم متکبری بود. مدل حرف زدن او آن‌طور بود و من از خودم درنیاوردم. من شنیدم که او چنین چیزهایی می‌گفت. اگر آدم‌ها می‌گویند: «خب، او هیچوقت نگفته می‌تواند محمدعلی کلی را شکست دهد» باید بگویم بله گفته. نه تنها خودش گفته، بلکه همسرش لیندا لی همین را در اولین زندگینامه‌اش که خواندم، گفته. قطعا همین را گفته.»

این در حالی‌ست که شنون لی دختر بروس لی و دن اینوسانتو همکار و شاگرد بروس لی در اواخر ماه ژوئیه در گفت‌‌وگو با ورایتی از ارائه تصویر یک آدم لاف‌زن و متکبر از بروس لی در «روزی روزگاری در هالیوود» انتقاد کردند.

اینوسانتو در این باره گفت: «از نظر من بروس لی اصلا خودنما نبود. شاید در هنرهای رزمی خودنما بود چون خیلی به خودش مطمئن بود. او یک دنیا جلوتر از بقیه بود. ولی سر صحنه فیلمبرداری خودنمایی نمی‌کرد.»

دختر بروس لی هم این انتقاد را مطرح کرد که سفیدپوستان هالیوود به شکل مداوم او را انسانی مایه دردسر تصویر می‌کنند و تاکید کرد همین اتفاق در «روزی روزگاری در هالیوود» تکرار شده است.

در صحنه جنجالی این فیلم شخصیت کلیف که یک بدلکار است لگد ستاره «اژدها وارد می‌شود» را در هوا می‌گیرد و او را داخل یک ماشین پرتاب می‌کند.

تارانتینو در مسکو از این صحنه هم دفاع کرده و گفته است: «کلیف می‌توانست بروس لی را شکست دهد؟ برد پیت نمی‌توانست بروس لی را بزند، اما کلیف می‌توانست. مثل این است که بپرسید «در مبارزه بین بروس لی و دراکولا کی برنده می‌شد؟» کلیف یک شخصیت خیالی و داستانی است. اگر من می‌گویم کلیف می‌تواند بروس لی را شکست دهد، پس او یک شخصیت داستانی است که می‌تواند بروس لی را شکست دهد. واقعیت این موقعیت داستانی این شکلی است: کلیف عضو کلاه سبزها بوده و در جنگ جهانی دوم کلی آدم را در مبارزه تن به تن کشته. کل ماجرا این است که بروس لی در این موقعیت می‌گوید او مبارزها را ستایش می‌کند. کلیف ورزشکار نیست، او یک مبارز است.»