۱۰ مطلب در آبان ۱۳۹۸ ثبت شده است

علی سنتوری جایش را به یک نوازنده زن داد

داریوش مهرجویی، ۱۳ سال پس از ساخت فیلم «سنتوری»، در حال تولید فیلم «لامینور» است که شخصیت اصلی آن نه علی سنتوری، بلکه یک نوازنده زن سنتور است. این فیلم به احتمال زیاد در جشنواره فیلم فجر امسال به نمایش درخواهد آمد.

داریوش مهرجویی در حال ساخت فیلم «لامینور» به تهیه کنندگی رضا درمیشیان است که اگر در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآید، نخستین حضور او در این رویداد بزرگ سینمایی پس از ۶ سال است.
داریوش مهرجویی، فیلمنامه «لامینور» را با همراهی همسرش وحیده محمدی فر نوشته و علی نصیریان و عزت الله رمضانی فر، ۴۰سال پس از «گاو» بار دیگر در کنار هم در آن ایفای نقش کرده اند. کارگردان فیلم خاطره انگیز «هامون» البته تنها به این دو بازیگر قدیمی بسنده نکرده و بیتا فرهی و فریماه فرجامی را هم پس از سال های جلوی دوربین خود آورده است. از جوان ترها هم از پردیس احمدیه تا کاوه آفاق خواننده مطرح راک در فیلم جدید داریوش مهرجویی ایفای نقش می کنند.
خبرهای رسیده و عکس های منتشر شده از این فیلم حاکی از آن است که مهرجویی پس از مدت ها کش و قوس، بالاخره ادامه یا احتمالا اسپین آفی بر «سنتوری» (تولید ۱۳۸۵) ساخته است و البته گفته می شود این بار شخصیت اصلی فیلم این کارگردان مطرح یک نوازنده زن است. آخرین فیلمی که مهرجویی برایش تحسین شد و پخش نسخه غیرقانونی اش پس از توقیف با استقبال مردم روبه رو شد. استاد باز به سراغ تکرار یک تجربه موفق برگشته تا شاید پس از کارهایی چون «اشباح»، «چه خوبه که برگشتی» و... بتواند صاحب فیلمی باشد که در زمان اکرانش در جشنواره کسی قهقهه نمی زند یا سالن را ترک نمی کند.
آخرین حضور داریوش مهرجویی در جشنواره فیلم فجر به سال ۹۲ و فیلم «اشباح» برمی گردد. فیلمی که نتوانست نظر مخاطب و منتقدان را جلب کند و مهرجویی هم ترجیح داد در نشست خبری پس از اکران فیلم در سینمای اهالی رسانه شرکت نکند. این کارگردان که او را از اولین های موج نوی ..

۲۹ آبان ۹۸ ، ۰۹:۴۱ ۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰
مجید غلامرضایی

کیانوش عیاری: «خانه پدری» نماد ایرانی نیست

کیانوش عیاری می گوید: همه فقط صحنه اول فیلم خانه پدری را دیدند و کسی به زنانی که آخر فیلم و در عصر حاضر در اجتماع فعال هستند، دقت نکرد.

 کیانوش عیاری می گوید: همه فقط صحنه اول فیلم خانه پدری را دیدند و کسی به زنانی که آخر فیلم و در عصر حاضر در اجتماع فعال هستند، دقت نکرد.
فیلم سینمایی "خانه پدری" به کارگردانی کیانوش عیاری بعد از سه بار توقیف، اجازه یافت که برای دو هفته در سینماهای سراسر کشور اکران شود. اما ما با کیانوش عیاری قبل از توقیف مجدد فیلمش با دستور دادستانی گفتگویی انجام داده بودیم که در ادامه می آید.
حال امروز شما بعد از اینکه فیلم خانه پدری سرانجام اکران شد، چگونه است؟
طبیعی است که اکران اثر یک فیلم ساز باعث خوشحالی او می شود و خانه پدری نیز بعد از ۱۲ سال رنگ پرده را دید. آخرین فیلمی که از من به صورت گسترده اکران شد. فیلم بودن یا نبودن در سال ۷۶ بود. البته فیلم بیدار شو آرزو نیز به صورت محدود اکران شده بود و من بعد از ۲۱ سال طعم واقعی اکران را چشیدم و امروز برنامه ریزی های خوبی از سوی پخش کننده انجام شده است و در یکی دو اکرانی که با مردم فیلم را دیدم همه چیز خوب و مثبت بود. البته خب طبیعی است که عده ای فیلم را دوست نداشته باشند.
خانه پدری از جمله فیلم هایی است که موافقین و مخالفین خود دارد دارد. تحلیل شما از نظرات مخالفان چیست و چقدر این مخالفت ها از جنس سینماست؟
در طی این مدت متوجه شدم که مخالفان این تیم ۴ دسته هستند. گروهی این فیلم را با یک نگاه سینمایی و هنری ارزیابی می کنند و آن را دوست ندارند که امری طبیعی است و کسی نمی تواند ایراد بگیرد که چرا گروهی این فیلم را دوست ندارند. گروهی دیگر فیلم خانه پدری را اثری مضر برای جامعه می دانند اما تجربه اکران فیلم های توقیف شده قبلی سایر فیلم سازان نشان داد که چنین حرفی خیلی درست نیست. ...

۲۹ آبان ۹۸ ، ۰۹:۳۷ ۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
مجید غلامرضایی

«دیوید فینچر» سریال «محله چینی ها» را می سازد

«دیوید فینچر» قرار است با همکاری کمپانی نتفلیکس یک سریال بر اساس فیلم سینمایی معروف «محله چینی ها» مقابل دوربین ببرد.

ایسنا: به نقل از اسکرین، «فینچر» در این سریال جدید به سراغ شخصیت «جی.جی گیتس» کارآگاه خصوصی در فیلم سینمایی «محله چینی ها» (۱۹۷۴) در دوران جوانی می رود که نقش آن را «جک نیکلسون» ایفا می کرد و به یک باره با شبکه ای بسیار بزرگ از فساد رو به رو شد.
«رابرت تاون» فیلمنامه نویس فیلم «محله چینی ها» در ساخت این سریال با «فینچر» همکاری می کند.
«رابرت اوانز» تهیه کننده بزرگ سینمای آمریکا که چندی پیش درگذشت، تهیه کنندگی فیلم «محله چینی ها» را بر عهده داشت، فیلمی که در سال ۱۹۷۵ در ۱۱ شاخه نامزد کسب جایزه شد و در شاخه بهترین فیلمنامه اصلی یک جایزه اسکار برای «رابرت تاون» به ارمغان آورد.
«دیوید فینچر» پیش از این در اولین تجربه سریال سازی خود، سریال موفق «خانه پوشالی» را برای شبکه نتفلیکس ساخت و پس از آن نیز سریال جنایی «شکارچی ذهن» را مقابل دوربین برد.
کمپانی نتفلیکس هنوز اطلاعاتی درباره زمان آغاز پروژه ساخت سریال «محله چینی ها» ارائه نداده است.

۲۹ آبان ۹۸ ، ۰۹:۳۴ ۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
مجید غلامرضایی

برای چهاردهمین سال؛

 

بزرگداشت مرتضی ممیز در خانه هنرمندان برگزار شد/ نمایش آثار استاد

بزرگداشت مرتضی ممیز در خانه هنرمندان برگزار شد/ نمایش آثار استاد

مراسم بزرگداشت مرتضی ممیز همزمان با چهاردهمین سالگرد درگذشت این هنرمند جمعه ۲۴ آبان در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، مراسم بزرگداشت مرتضی ممیز گرافیست، طراح و تصویرگر برجسته ایرانی همزمان با چهاردهمین سالگرد درگذشت این هنرمند جمعه ۲۴ آبان ماه در خانه هنرمندان ایران برگزار شد و نمایشگاهی نیز از آثار او و دیگر طراحان گرافیک افتتاح شد.

مجید رجبی معمار مدیر عامل خانه هنرمندان ایران در این مراسم گفت: با نگاه به زندگی مرتضی ممیز پدر هنر گرافیک معاصر و مدرن ایران می‌بینیم که وی زندگی پربار و برکتی داشته است. با همت استاد ممیز و برخی از اساتید هنر، خانه هنرمندان ایران پایه‌گذاری شد همچنین وی رشته گرافیک را در دانشگاه تهران تاسیس کرد تا تجربه‌هایی از هنرهای تجسمی، نقاشی و گرافیک ایران به یک دانش عینی و قابل انتقال تبدیل شود.

وی افزود: این بزرگداشت، یک فرصت کم‌نظیر و شایسته است که نصیب جامعه هنری و خانه هنرمندان ایران می شود.

در ادامه ساعد مشکی در سخنانی گفت: آنچه استاد ممیز را از دیگران متمایز می‌کند، فعالیت گسترده ایشان در حیطه‌های گوناگون است. استاد ممیز ۴۰۰ هزار پوستر طراحی کرده که کار بسیار بزرگی در عرصه هنر گرافیک ایران است.

وی با اشاره به برپایی نمایشگاهی از گزیده آثار مرتضی ممیز در گالری ممیز بیان کرد: در این نمایشگاه مجموعه متنوع از سبک‌های اجرایی از دوره‌های مختلف فعالیت ایشان به نمایش گذاشته شده، برخی پوسترها دیده نشده و برخی کمتر دیده شده‌اند.

مشکی اظهار کرد: در این نمایشگاه مسیر کار استاد ممیز را از آغاز کار تا استفاده از نقوش سنتی خواهید دید که امیدواریم توانسته باشیم با نمایش مجموعه کامل آثار استاد نشان دهیم که آثار ممیز چقدر متنوع وگوناگون است.

همچنین انوشیروان ممیز  فرزند زنده یاد ممیز نیز گفت: چهاردهمین سالگرد مرتضی ممیز در دو بخش برگزار می‌شود بخش نمایشگاهی و بخشی هم به برپایی کارگاهی با حضور هنرمند مهمان جیانپینگ‌هه طراح گرافیک از کشور آلمان اختصاص دارد.

نمایشگاه گزیده آثار استاد مرتضی ممیز تا ۵ آذر در خانه هنرمندان ایران میزبان علاقه‌مندان است.

۲۷ آبان ۹۸ ، ۱۰:۳۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مجید غلامرضایی

لوریس چکناواریان به «شوکران» می‌آید

لوریس چکناواریان به «شوکران» می‌آید

 

لوریس چکناواریان متولد ٢١ مهر ۱۳۱۶ در بروجرد، موسیقیدان، آهنگساز، رهبر ارکستر، نویسنده و نقاش ایرانیِ ارمنی‌تبار، استاد افتخاری کنسرواتوار کومیتاس در ایروان، دارنده نشان طلایی دانشگاه ارمنستان و نشان درجه یک هنر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

بیست‌ودومین قسمت برنامه تلویزیونی شوکران با حضور استاد لوریس چکناواریان آهنگساز، موسیقیدان و هنرشناس  ۸۲ ساله و چهره پرآوازه موسیقی ایران و جهان، دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۲۱، روی آنتن شبکه چهار سیما می‌رود. نسبت موسیقی و علم در تاریخ، قدرت هنر برای بازسازی جامعه و فرهنگ، دادوستد عشق و موسیقی، قدرت زنان در تاریخ هنر و اندیشه، ماجرای انقلاب و استقلال ارمنستان توسط موسیقی، آسیب‌شناسی موسیقی ملی ایران،  از کلیدی‌ترین پرسش‌های سردبیر برنامه شوکران از استاد چکناواریان است.

لوریس چکناواریان متولد ٢١ مهر ۱۳۱۶ در بروجرد، موسیقیدان، آهنگساز، رهبر ارکستر، نویسنده و نقاش ایرانیِ ارمنی‌تبار، استاد افتخاری کنسرواتوار کومیتاس در ایروان، دارنده نشان طلایی دانشگاه ارمنستان و نشان درجه یک هنر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

چکناواریان تحصیلات موسیقی خود را سال ۱۳۳۲ از هنرستان عالی موسیقی در ایران آغاز کرد، آهنگسازی را در آکادمی موسیقی وین آموخت و سال ۱۳۴۴به آمریکا رفت و در دانشگاه میشیگان به مطالعه و تحصیل پرداخت و پس از فارغ‌التحصیلی در رشته رهبری ارکستر از این دانشگاه، به ایران بازگشت. 

او که در مقاطعی رهبری ارکستر فیلارمونیک ارمنستان، ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر اپرای تهران را برعهده داشته، ساخت بیش از ۷۵ اثر شامل سمفونی، اپرا، موسیقی مجلسی، کنسرتو برای پیانو، ویولن، گیتار، ویولنسل و پیپا، موسیقی باله، آثاری برای گروه کُر، یک رکوئیم، و یک اوراتوریو فیلم را در کارنامه دارد. 

از جمله برخی آثار استاد لوریس چکناواریان می توان به اپراهای «پردیس و پریسا»، «رستم و سهراب»، «شمس و مولانا»، «رستم و اسفندیار»، «ضحاک» و «سیاوش»، در بخش باله به «سیمرغ»، « فانتاستیک»، «سمفونی پرسپولیس»، «سمفونی برای باله اتللو» و «کوروش کبیر» و در بخش موسیقی فیلم به «بی‌تا» (هژیر داریوش)، «هشتمین روز هفته» (حسین رجاییان)، «تنگسیر» (امیر نادری)، «به امید دیدار» (محمد رسول‌اف) و ... اشاره کرد.

از لوریس چکناواریان همچنین کتاب طنزی با عنوان «خرستان» در ۱۶۸ صفحه شامل مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاه طنز، توسط نشر صدای معاصر منتشر شده است.

در فصل جدید برنامه «شوکران» اندیشمندان برجسته داخلی و خارجی از جمله سیدحسین نصر، احمد مهدوی دامغانی، شیرین هانتر، منصوره اتحادیه، آیت‌الله سیدمحمد مهدی میرباقری، کریم مجتهدی، حاتم قادری، مهدی محسنیان‌راد، باقر ساروخانی، لوریس چکناواریان، ابوالحسن تنهایی جامعه‌شناس به همراه دیگر دانشوران برجسته ایرانی حضور دارند.

«شوکران» که به اساسی‌ترین مسایل فکری کشور می‌پردازد، محصول مشترک شبکه چهار سیما و حوزه هنری به تهیه‌کنندگی و سردبیری پیام فضلی‌نژاد است.

 

۲۷ آبان ۹۸ ، ۱۰:۲۸ ۱ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰
مجید غلامرضایی

سه‌تار چگونه ساخته می‌شود؟

 

 فریدون شکرخواه شرایط ساخت، تشخیص و نگه‌داری سه‌تار و تار را تشریح کرد.

 این سازنده و نوازنده ساز در گفت‌وگو با ایسنا، درباره شرایط خرید ساز گفت: برای خرید ساز، باید به صدای آن توجه کنیم لذا بهتراست تجربه‌ای در زمینه نوازندگی داشته‌باشیم و یا از کسی که نوازنده است و یا در این خصوص تخصص دارد، کمک بگیریم؛ به این دلیل که سازها از نظر وزن، فیزیک و ظاهر مشابه هستند ولی در ۹۹ درصد موارد صدای آن‌ها متفاوت است.

این سازنده تأکید کرد: ساز، یک صنعت دست بسیار با ارزش است که باید با بسته‌بندی مرغوب عرضه شود.

برادر مرحوم فرامرز شکرخواه خاطرنشان کرد: بهتر است ساز در جعبه‌ای قرار گیرد که ضد ضربه باشد و رطوبت به آن نفوذ نکند. در گذشته اغلب، سازها در کاورهایی که از ورود رطوبت جلوگیری نمی‌کنند؛ نگه‌داری می‌شدند و در نتیجه ممکن بود آسیب ببینند لذا می‌توان برای از بین بردن رطوبت هوا، از نفتالین نیز استفاده کرد.

فریدون شکرخواه

وی تصریح کرد: تغییر شرایط آب‌وهوایی در صدای ساز تغییر ایجاد می‌کند اما این‌که ساز با تغییرات جوی دچار آسیب و مشکل فنی نشود، مهم‌تر است؛ زیرا اگر ساز آسیب ببیند ترمیم آن سخت و یا غیرممکن می‌شود و دیگر نمی‌توان ازآن استفاده کرد.

این سازنده تار با بیان این‌که  حدود ۴۰ سال در زمینه ساخت ساز فعالیت می‌کند تشریح کرد: به‌عقیده من باتوجه به تجربه‌ای که از فعالیت در این زمینه به‌دست آورده‌ام،  چوب درخت توت با قطر حداقل ۴۵ سانتی‌متر برای ساخت صفحه سه‌تار مناسب است؛ قسمتی از چوب که بین مرکز و پوسته‌ی تنه قرار دارد بهترین قسمت برای ساخت صفحه است.

شکرخواه افزود: هرچه خط‌هایی که روی چوب وجود دارد به یکدیگر نزدیک‌تر باشند برای ساخت صفحه ساز مناسب‌تر است؛ هم‌چنین بهتر است این خط ها در راستای طول ساز قرار گیرند، اما برای ساخت صفحه تار پوست بره‌ی تودلی مناسب است که در حال‌حاضر کم‌تر از آن استفاده می‌شود.

سه تار

وی خاطرنشان کرد: علاوه‌براین، سازها باید طوری ساخته‌شوند که مدت زمان زیادی بتوان از آن‌ها استفاده کرد و هم‌چنین اصول ساخت آن‌ها نیز رعایت شود؛ اما امروزه می‌بینیم به دلیل عدم رعایت این اصول، سازها با ضربه‌های کوچک و حضور در هوای مرطوب آسیب می‌بینند که این موارد و موارد دیگری مثل اتصالات، خم دادن‌ها و فشارها را نمی‌توان از ظاهر ساز تشخیص داد.

این سازنده تار و سه‌تار درخصوص اهمیت توجه به منافع هنرجویان تصریح کرد: اگر سازنده‌ ها منافع هنرجو در زمینه‌ی قیمت و کیفیت را اولویت قرار دهند به این هنر و صنعت دست باارزش کمک می‌کنند و با این‌کار برای فرهنگ و هنر خود ارزش قائل می‌شوند.

۱۹ آبان ۹۸ ، ۰۹:۵۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مجید غلامرضایی

نامه‌ای از ابراهیم گلستان به مسعود کیمیایی

 

 گلستان در این نامه نیز به سیاق سال‌هایی که گذشت، از توانایی و استعداد مسعود کیمیایی می‌نویسد؛ اینکه او را از مستعدترین و محکم‌ترین فیلم‌سازانی می‌داند که در ایران همچنان در کار سینما هستند و البته تأکید دارد که این دوستی و حمایت البته سابقه دارد.

 

خودش می‌گوید شاید بهترین فیلمم باشد. مسعود کیمیایی «خون شد» را با چنین شور و حالی می‌سازد. در حالی که نیم‌قرن از یکی از شاهکار‌های او «قیصر» می‌گذرد و بیش از ۳۰ فیلم در کارنامه خود دارد. فیلم‌برداری «خون شد» تَه یک کوچه بن‌بست در محله‌ای قدیمی در تهران چند روز دیگر تمام می‌شود.

خانه‌ای قدیمی چسبیده به یک حسینیه معروف در کوچه‌ای قدیمی با جوی آبی خشک در میانه. روز‌های میانی فیلم‌برداری است که مسعود کیمیایی در شبی پاییزی صحنه نخست را می‌گیرد. مردی از راه آمده است تا چراغ خانه‌ای را روشن کند که سالیانی است خاموش مانده. «فضلی» می‌آید تا اهل خانه را باز دور هم جمع کند و در این میانه موانعی هست که داستان فیلم را پیش می‌برد. سعید آقاخانی قهرمان «خون شد» است و سیامک انصاری، لیلا زارع، نسرین مقانلو، هومن برق‏نورد و سیامک صفری و ماهور احمدی از دیگر بازیگران فیلم تازه کیمیایی هستند. علیرضا زرین‏دست نیز برای چندمین بار با کیمیایی همکاری می‌کند و جواد نوروزبیگی نیز تهیه‌کنندگی کار را برعهده دارد و مسعود کیمیایی امیدوار است «خون شد» به جشنواره فیلم امسال برسد.


کیمیایی هنوز در حال فیلم‌برداری است که خبر «خون شد» می‌پیچد و تا دورتر از مرز‌ها می‌رود. ابراهیم گلستان خطاب به ماهور احمدی، فرزند احمدرضا احمدی شاعر که در نخستین بازی خود جلوی دوربین کیمیایی رفته است، از این فیلم‌ساز نوشته است، در پاسخ به نامه‌ای که ماهور احمدی برای او نوشته و خبر نخستین حضور سینمایی‌اش را در فیلم تازه مسعود کیمیایی به او رسانده است. گلستان نوشته است که «با امید زیاد خیلی خوشحالم که قدم در این راه گذاشته‌ای. قدم اول درستی هم هست».

گلستان در این نامه نیز به سیاق سال‌هایی که گذشت، از توانایی و استعداد مسعود کیمیایی می‌نویسد؛ اینکه او را از مستعدترین و محکم‌ترین فیلم‌سازانی می‌داند که در ایران همچنان در کار سینما هستند و البته تأکید دارد که این دوستی و حمایت البته سابقه دارد. سال پیش بود که ژان میشل فرودون، منتقد صاحب‌نام فرانسوی و سردبیر مجله «کایه دو سینما» با گلستان تماس می‌گیرد و خبر می‌دهد که بنا دارد جشنواره فیلم‌های ایرانی را در پاریس برگزار کند و از او نیز می‌خواهد که آثارش در آن جشنواره به نمایش دربیاید که گلستان سراغ فیلم‌های مسعود کیمیایی را می‌گیرد و فِرودون می‌گوید از این فیلم‌ساز انتخابی نداریم.

گلستان نیز در نامه‌ای خطاب به فرودون می‌نویسد باور‌کردنی نیست که فیلمی از مسعود کیمیایی نباشد. «قیصر»، «گوزن‌ها» و چند فیلم دیگر از مسعود کیمیایی به‌گمان من بسیار بالاترند از عنوان‌های دیگر که شما در نامه‌تان لطف کردید و نام برده‌اید. نه فقط والاترند بلکه اصلا فیلم‌های مؤلف هستند. او در عین حال می‌نویسد هیچ حقی ندارم که در قضاوت کسان دیگر دخالتی کنم یا آن‌ها را تصحیح کنم، اما دیدن این لیست شما مرا تکان داد و به تأسف انداخت. پس اجازه دهید که حرف آن پیر دیر هالیوود، ساموئل گلدوین را تکرار کنم و بگویم: «خواهش می‌کنم مرا از این وسط بیرون گذارید». گلستان نامه مشابهِ دیگری نیز نوشته بود خطاب به انجمن آسیایی در نیویورک که برنامه‌ای برای مرور سینمای ایران تدارک دیده بودند و باز خبری از فیلم‌های کیمیایی در آنجا نبود و در اعتراض به این غیاب از حضور در این برنامه انصراف داد. هم‌زمان با فیلم‌برداری «خون شد» ابراهیم گلستان از فیلم‌سازی می‌گوید که آماده‌ترین آماده‌هاست برای رفتن به راهی که در آن افتاده بود.


به مسعود کیمیایی پیر و ماهور احمدی جوان
ابراهیم گلستان
مسعود در ذهن و یقین و اطلاع من محکم‌ترین و مستعدترین کسی است که من می‌شناسم که در کار سینمای ایران است. من از همان اول که اولین کار او را دیدم او را از آماده‌ترین آماده‌ها برای رفتن به راهی که افتاده بود درش می‌دیدم. هنوز هم می‌بینم. هنوز هم - اگر حق داشته باشم که امیدی به سینمای زنده در ایران داشته باشم- او را به همان صفات می‌شناسم و می‌دانم و می‌خواهم، حتی وقتی که در عمل اصرار داشته باشد که در یقین و ایمان من نقصانی بچپاند؛ و تو هرگز فکر نکن که اگر منتقدی غیرایرانی درباره او چیز ننوشته باشد ذره‌ای از ارزش و جایی که مسعود دارد، می‌شود که کم شود. هر منتقدی که ایرانی نیست و اهل هر جای دیگر دنیا باشد لزوما درست‌تر و برجسته‌تر حرف نمی‌زند و نمی‌نویسد و نمی‌اندیشد. شعور و قضاوت درست و مقام و جاه به کسی بخشیدن ربطی به نشانی خانه و جلد گذرنامه و نوع خوراک یا خوابی که دارد ندارد. شعور و شناخت شعور لازم است نه زبان‌بازی به ضد یا به نفع کسی یا چیزی یا کاری. قدر مسعود را بدان که او خیلی قدر دارد؛ و به راحتی می‌تواند بیشتر داشته باشد.

۱۲ آبان ۹۸ ، ۱۴:۲۴ ۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
مجید غلامرضایی

همبازی جک نیکلسون در «دیوانه از قفس پرید» درگذشت

 

جوزف الیک

 همبازی جک نیکلسون در فیلم سینمایی «دیوانه از قفس پرید»، در سن ۹۸ سالگی درگذشت.

 به نقل از هالیوود ریپورتر، جوزف الیک بازیگری که بیشتر برای به دوش کشیدن چک نیکلسون در فیلم سینمایی «دیوانه از قفس پرید» معروف شده بود، درگذشت. مرگ الیک توسط مدیر برنامه‌های وی تایید شده است.

او در سال ۱۹۶۷، در فیلم سینمایی «تهیه کنندگان» به کارگردانی مل بروکز و در سال ۱۹۶۱ در فیلم «یک دنیا معجزه» در کنار بت دیویس و گلن فورد نقش آفرینی کرده است.

الیک در سریال «منطقه گرگ و میش» نقش یک مأمور را ایفا کرده بود و سریال‌های «مرد متروک» و «یک تابوت بیشتر» دیگر فعالیت‌های وی در تلویزیون هستند.

در فیلم سینمایی برنده جایزه اسکار «دیوانه از قفس پرید» و یا «پرواز بر فراز آشیانه فاخته» که به کارگردانی میلسو فورمن در سال ۱۹۷۵ ساخته شد، او نقشی به نام بنسینی داشت. او به خاطر سکانسی از این فیلم که در هنگام بازی بسکتبال جک نیکلسون در نقش مک مورفی را به دوش گرفته بود، شناخته می‌شود.

الیک در سال ۱۹۲۱ متولد شده است و بعد از خدمت در نیروی دریایی به کلاس بازیگری رفت و در نهایت موفق شد در سال ۱۹۵۴ در نمایشی اولین فعالیت هنری خود را به اجرا بگذارد.

۱۲ آبان ۹۸ ، ۱۳:۴۴ ۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
مجید غلامرضایی

از دی‌کاپریو تا آدری هپبورن؛ بازیگرانی که کنشگر شدند

 

   

99

این جمعه دوباره جین فوندا طبق وعده‌اش جلوی کنگره آمریکا دست به اعتراض زد و بازداشت شد، او از آن دسته بازیگرانی که از شهرتشان برای آگاهی‌رسانی بهره استفاده می‌کنند.

 

چهره‌های پرطرفداری مثل بازیگران سینما در کانون توجه جامعه قرار دارند. رفتار و کردارشان زیر ذره‌بین رسانه‌ها است و با بزرگنمایی به سمع و نظر مردم می‌رسد.

این مشاهیر می‌توانند از این شهرتشان در راه‌های بسیاری استفاده کنند. مدل تبلیغاتی کالایی شوند و پول گزافی به جیب بزنند، در عرصه سیاسی از یک عقیده خاص حمایت کنند یا در کارهای خیریه پیش افتاده و خیل عظیمی از خیرین را دنبال خود بکشانند.

البته که بسیاری ترجیح می‌دهند به همان عرصه هنر یا در نهایت درآمدزایی از راه تبلیغات تجاری بسنده کنند و زندگی آرام و مرفه‌شان را پی بگیرند.

جین فوندا از آن دست بازیگرانی است که بیرون از دایره هنر فعالیت‌های زیادی دارد. از یک ماه پیش هر جمعه عکس‌های دستبند به دست او را جلوی کنگره آمریکا در رسانه‌های بین‌المللی می‌بینیم، در تلاش برای آگاهی رساندن درباره خطرات پیش روی محیط زیست.

البته که این بازیگر ۸۳ ساله برنده ۲ اسکار خیلی پیش از این در سال‌هایی که مخالفت با جنگ ویتنام جسارت زیادی می‌طلبید در آمریکا علیه این جنگ فعالیت‌های زیادی کرد و حتی یکی از عکس‌های او با عنوان «هانوی جین» چنان جنجالی شد که او را متهم به خیانت به کشور و ایستادن مقابل سربازان آمریکایی کرد.

به همین بهانه بد ندیدیم که چند بازیگر از جنس جین فوندا معرفی کنیم.

تلاش آدری هپبورن برای کودکان

ستاره انگلیسی سینمای جهان یکی از ۱۵ بازیگری بود که توانست سه جایزه معتبر اسکار، تونی و امی را در عرصه سینما، تئاتر و تلویزیون از آن خود کند.

هپبورن از اواخر دهه ۸۰ میلادی سفیر حسن نیت سازمان ملل شد و خودش را وقف آگاهی‌رسانی درباره کودکان نیازمند سراسر جهان و بهبود وضع زندگی آن‌ها کرد.

او کارش را با سفر به اتیوپی آغاز کرد که تازه دچار قحطی شده بود و پس از آن با ترتیب دادن مصاحبه‌های گوناگون سعی کرد توجه جهانی را به این موضوع جلب کند. او پس از آن سفرهایش را به کشورهای مختلف از اکوادور و گواتمالا تا تایلند، ویتنام و سودان ادامه داد.

آنجلینا جولی و بحران آوارگان

تقریبا بیشتر کسانی که با نام آنجلینا جولی آشنا هستند می‌دانند که این بازیگر فعالیت‌های بشردوستانه زیادی دارد و در همین چند سال اخیر چند بار به خاورمیانه هم سفر کرده است.

او به عنوان سفیر حسن نیت کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، فعالیت‌هایی معطوف به گرفتاری‌های آورگان و پناهندگان در بیش از ۳۰ کشور جهان دارد. یکی از کشورهای مقصد آنجلینا جولی کامبوج بود. او در سفر به این کشور پسربچه‌ای را هم به فرزندی پذیرفت. او سرپرستی دو کودک دیگر به نام‌های زهرا و پکس را نیز به ترتیب در اتیوپی و ویتنام قبول کرد.

بازیگر «دختر ازهم‌گسیخته» از هنر فیلمسازی هم در راستای کارهای بشردوستانه‌اش بهره گرفته است. جولی سال ۲۰۱۷ فیلمی درباره جنایت‌های فجیع خمرهای سرخ در کامبوج با عنوان «نخست پدرم را کشتند» ساخت، که تصویر این جنایت‌های کهنه‌ را پیش چشم جهانیان به نمایش گذاشت.

لئوناردو دی‌کاپریو نگران آینده زمین

دی‌کاپریو بازیگری که با فیلم «تایتانیک» شهرتی جهانی پیدا کرد و پس از آن با نقش‌های رنگارنگ هنرش را به رخ کشید، از فعالان پر تکاپوی حفظ محیط زیست است.

او هم از شهرت و ثروتش برای آگاهی‌رسانی در زمینه حفظ محیط‌زیست و حمایت از فعالیت‌های گوناگون در این زمینه استفاده می‌کند. بازیگر «گرگ وال‌استریت» بنیادی به اسم خودش هم برای این کار تاسیس کرده است.

بازیگر برنده جایزه اسکار سابقه سخنرانی محیط‌زیستی در سازمان ملل را دارد و برای جلب نظر روسای جمهور آمریکا در به کار بردن انرژی‌های پاک با آن‌ها ملاقات کرده است.

این بازیگر در سال‌های اخیر با تهیه و بازی در مستندی به نام «پیش از سیل» تلاش بسیاری کرد تا خطر تغییرات اقلیمی را هویدا کند.

جرج کلونی و ماجرای سودان

شاید به اندازه نام‌های پیشین در زمینه فعالیت‌های انسان‌دوستانه شناخته شده نباشد، اما این بازیگر از فعالان پرکار برای جلوگیری از نقض گسترده حقوق بشر در سودان است.

او بنیان‌گذار بنیادی خیریه به نام «نه هنگام پاس ما»‌ است، و در این بنیاد از همبازیانش در «۱۱ یار اوشن» مثل برد پیت و مت دیمون یاری گرفته است.

هدف اصلی آن‌ها جلوگیری از کشتار انسان‌ها در سودان است اما در کنار آن تهیه غذا و مبارزه با فقر گرسنگی را هم در برنامه‌های خود قرار داده‌اند.

تعداد بازیگرانی با دغدغه‌های این‌چنینی زیاد است و به این چند نمونه محدود نمی‌شوند و البته اینکه کارشان تا چه اثر دارد مشخص نیست. آنچه آشکار است تاثیر شهرت آن‌ها بر جلب توجه عموم به مشکلاتی است که بیان می‌کنند.

۱۲ آبان ۹۸ ، ۱۳:۲۳ ۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
مجید غلامرضایی

اکران فیلم سینمایی خانه پدری از امروز در سینماها

 

فیلم خانه پدری از امروز چهارشنبه 1 آبان در سینماهای کشور اکران می شود.

 فیلم خانه پدری  به کارگردانی کیانوش عیاری از امروز چهارشنبه 1 آبان در سینماهای ایران و همزمان در هنر و تجربه نیز اکران خواهد شد.

خبر به نمایش درآمدن این فیلم درحالی منتشر شده است که عیاری «خانه پدری» را در سال ۱۳۸۹ تولید کرد و در سی و دومین جشنواره فیلم فجر نمایش داده شد. این فیلم در روزهای چهارم و پنجم دی ماه ۱۳۹۳ در گروه هنروتجربه اکران شد، اما بعد از اولین روز نمایش فیلم واکنش‌ها و فضایی که اطراف آن به وجود آمد، منجر به صدور دستور توقف نمایش «خانه پدری» شد.

در سال ۹۷ ابراهیم داروغه‌زاده، معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی وقت درباره سرانجام اکران فیلم‌های توقیفی درباره فیلم کیانوش عیاری گفته بود که «خانه پدری هم اکنون مجوز نمایش در سینماهای هنرو تجربه را دارد».اما کیانوش عیاری با نمایش آن در سینماهای هنروتجربه چندان موافق نبود و اعتقاد داشت این فیلم باید در سینماهای بیشتری به نمایش درآید و حالا بالاخره«خانه پدری» با محدودیت سنی بالای ۱۵ سال اکران می‎شود.

ماجرای «خانه پدری» در یک خانه قدیمی رخ می‌دهد که داستانی را از اواخر دوره قاجار تا اواخر دهه ۷۰ در چند اپیزود روایت می‌کند. در این فیلم ناصر هاشمی (نقش جوانی) و مهدی هاشمی (نقش میانسالی و پیری) شخصیت اصلی این فیلم با نام محتشم را که روایت زندگی‌اش از پانزده تا هشتاد سالگی به تصویر کشیده شده است، بازی می‌کنند. «خانه پدری» برنده‌ تندیس بهترین فیلم، بهترین فیلم‌نامه و بهترین کارگردانی از هشتمین جشن انجمن منتقدان سینمایی است.

هم‌چنین دیگر فیلمی که همزمان در سینماهای هنروتجربه نمایش داده می‌شود، «مسخره باز» اثر همایون غنی زاده است. این فیلم برنده تندیس هنروتجربه از سی و سومین جشنواره فیلم فجر شد و اولین فیلم بلند سینمایی همایون غنی‌زاده است که در عرصه نمایش آثاری چون «می‌سی‌سی‌پی نشسته می‌میرد»، «کالیگولا»، «در انتظار گودو»، «آنتیگونه» و «آگاممنون» را در کارنامه دارد.

«مسخره باز» به تهیه‌کنندگی علی مصفا در جشنواره فیلم فجر سال قبل رونمایی شد و علی نصیریان، بابک حمیدیان، هدیه تهرانی، رضا کیانیان و صابر ابر از جمله بازیگران آن هستند.علی نصیریان سیمرغ بلورین نقش مکمل مرد را برای بازی در این فیلم دریافت کرد.

۰۱ آبان ۹۸ ، ۱۴:۲۶ ۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
مجید غلامرضایی